Super Simpele & Vullende Erwtensoep

Spliterwten bevatten veel eiwitten en weinig vet, n.l. één gram vet per 350 calorieën. De meeste calorieën komen van eiwitten en complexe koolhydraten. Van de spliterwt is bekend dat het een natuurlijke voedingsbron is met éen van de hoogste hoeveelheden voedingsvezels: 26 gram vezels per 100 gram. Dit is 104% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid(ADH) op basis van een dieet van 2.000 calorieën.

Ingrediënten

(ongeveer 6 porties)

  • 500 gr groene spliterwten
  • water
  • 2/3 blokjes groentebouillon

Instructies

  • Was en giet spliterwten af.
  • Doe ze in een grote pan en voeg water toe tot ze ongeveer 3 vingers onder water staan.
  • Verhit de pan tot het kookt, doe het deksel op de pan en laat ongeveer 1,5 uur sudderen, of tot de erwten zacht zijn.
  • Roer af en toe schep het wit schuim van de erwten. Als de erwten te droog zijn, voeg dan kokend water toe, totdat de erwten weer onder water staan.
  • Als erwten zacht en volledig afgebroken zijn, voeg je 2 of 3 blokjes groentebouillon toe, afhankelijk van hoeveel soep je hebt en naar smaak.
  • Kook nog 5 minuten zachtjes door.
  • Pureer het mengsel tot een gladde massa. De soep moet redelijk dik zijn. Voeg extra kokend water toe als het te dik is.
  • Serveer met brood.

PS. Je kunt de soep ongeveer 3 dagen bewaren in een container in de koelkast, of invriezen voor later gebruik.
Let op dat de soep erg dik zal worden als deze afkoelt. Dit wordt meestal vanzelf opgelost als je hem weer opwarmt. Voeg een beetje kokend water toe nadat je de soep volledig hebt opgewarmd, als je hem te dik vindt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *