Hardlopen – Liefde, haat & doorzettingsvermogen

DE EERSTE KEER DAT IK RENDE, DACHT IK DAT IK DOOD GING. De tweede keer was niet veel beter. Na de derde sessie heb ik het opgegeven en besloot ik dat ik voor goed een hekel had aan hardlopen. Ik was 13 en hardlopen was onderdeel van mijn lichamelijke oefening op school. Eén keer per jaar moesten we DE TEST ondergaan en 5 km rond een stom meer lopen ongeacht welke weersomstandigheden. Zonder enige voorbereiding. De rest van het jaar speelden we basketbal of volleybal en bevroren we onze ledematen in de gym die geen verwarming had.

Eens per jaar moesten we dus onze fysieke conditie bewijzen door rond een meer te rennen. Geen wonder dat ik er niets van bakte. Geen wonder dat ik me een mislukkeling voelde voordat ik zelfs maar aan het gevreesde hardlopen was begonnen. Geen wonder dat ik altijd als laatste over de streep kwam en mijn afkeer van rennen alleen maar groeide. Ik vond mezelf slap omdat ik het niet kon, maar niemand heeft me ooit geleerd dat het veel tijd en oefenen kost om fysiek uithoudingsvermogen te ontwikkelen. Dit was essentieel voor mij, vooral omdat ik uit een gezin kwam waar dagelijkse lichaamsbeweging geen prioriteit was.

Brenda rent
Brenda rent nog steeds

Lichamelijke conditie

Ik bracht de rest van mijn volwassen leven door een zekere mate van fysieke fitheid te bereiken, maar het lukte me nooit echt om dat langdurig vol te houden. Omdat ik een perfectionist ben, dacht ik altijd dat ik het sneller zou moeten doen, dat het makkelijker zou moeten gaan, dat ik er beter zou moeten uitzien. Maar het leek altijd zo moeilijk, het kostte zoveel moeite. Het leek alsof ik er gewoon niet het lichaam voor had, of het uithoudingsvermogen.

Als ik toen had kunnen zien hoe geweldig onze lichamen zijn: hoe veerkrachtig en hoe bereid om te veranderen... Zolang je maar de moeite doet en niet stopt voordat je bent begonnen.

Zolang je je geest traint om te weten of de pijn die je voelt je niet zal doden, maar je sterker zal maken.

Liefde voor hardlopen ontdekken

Vijf jaar geleden was ik opnieuw (of nog steeds) volledig uit vorm. Ik was het zat om binnen te zitten. Moe van het moe voelen, moe van ouder worden en niet fitter.
Ik wilde naar buiten, de natuur in en iets doen om in beweging én in vorm te komen. Wat is dan beter en makkelijker dan hardlopen? Je hebt alleen jezelf en een paar schoenen nodig. Dus besloot ik het hardlopen toch nog eens te proberen.

Omdat ik wel wat hulp kon gebruiken, zocht ik naar een app om me te ondersteunen. Zo ontdekte ik RunDouble: een supereenvoudige app waarmee je van een couch potato naar 5 km in 9 weken kunt leren rennen. Je kunt de app ook gebruiken om zelf gestelde doelen te bereiken. Ik besloot de betaalde versie te kopen en dat was het meer dan waard.

De eerste paar weken waren verschrikkelijk, maar beetje bij beetje kreeg ik de kracht om door te gaan en voelde ik mezelf beter worden. Op een gegeven moment begon ik zelfs te genieten!

Brenda rent nog steeds
Brenda rent nog steeds

Na 9 weken kon ik in één keer 30 minuten lopen en ik heb me nog nooit zo sterk en trots gevoeld. Niet lang daarna liep ik mijn eerste 5 kilometer in een officiële wedstrijd. Ik zal dat gevoel van voldoening nooit vergeten. Het was beslist een persoonlijke mijlpaal. Ik heb me daarna zelfs aangesloten bij een hardloopgroep en na een jaar mijn eerste 10 mijl (16 km) gerend.

Helaas vertelden mijn knieën, na al dat hardlopen, in niet mis te verstane bewoordingen dat ze niet erg genoten van mijn inspanningen. Ik moest stoppen met hardlopen. Dit was een grote stap terug en niet geweldig voor mijn zelfvertrouwen.

Het is nooit te laat om opnieuw te beginnen

Vandaag, twee jaar veganistisch en nog een paar jaar ouder, kan ik je vertellen dat ik weer begonnen ben met hardlopen. Omdat ik het gewoon niet kan laten gaan, omdat ik het gevoel heb dat ik het niet alles heb gegeven en omdat ik het mis . Ik heb het gevoel dat ik mijn angst mijn gezondheid in de weg heeft gestaan.

Dus heb ik besloten dat ik het opnieuw moet proberen. Het is iets dat ik redelijk gemakkelijk in mijn schema kan passen: ik heb alleen mijn voeten nodig, loopschoenen en een paar fluorescerende panty's waardoor ik eruitzie alsof ik weet wat ik aan het doen ben.

Vandaag heb ik dag 1 van mijn 8e week gelopen. Ik heb tot nu toe 15 weken nodig gehad. Ik doe het rustig aan. Ik let op mijn knieën en zorg ervoor dat ik niet teveel te gelijk wil. Ik heb nogals eens de neiging om te snel te willen, mijn grenzen te vergeten en mezelf daardoor in de vernieling te drukken. Hardlopen gaat immers niet alleen om lichamelijke gezondheid, maar ook om geestelijke gezondheid. Het lichaam zal volgen alleen volgen, als de geest er al is.

Brenda rent weer
Succes ahead

Vooruitgang

Ik ben weer langzaam vorderingen aan het maken en ik geniet ervan. Nou ja, meestal... Sommige dagen heb ik er nog steeds een hekel aan, maar de meeste dagen houd ik ervan hoe ik me voel als ik klaar ben met rennen. Ik heb het gevoel dat ik iets heb bereikt en dat ik mijn lichaam en geest geef wat ze nodig hebben. Ik geef mezelf de tijd om te werken aan mijn fysieke en mentale zelf.

Dus, als je toevallig een dame ziet in flitsende neon legging met een rood gezicht van inspanning, geef haar dan een duim omhoog. Ik zou het zomaar kunnen zijn, of een van de andere kampioenen die hun liefde voor hardlopen hebben gevonden!

Ps. Ik word niet gesponsord door RunDouble. Ik ben gewoon een gelukkige gebruiker. Er kunnen heel goed 
andere Hardloop apps zijn die net zo goed of beter bij je behoeften passen. Kies een tool of app die 
je gemotiveerd houdt om buiten te zijn en te bewegen. Dit hoeft niet perse hardlopen te zijn, 
maar kan ook wandelen, zwemmen of een andere sport zijn die jij leuk vind.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *